fredag 26. oktober 2012

Interessante temaer i Hamlet?

Hamlet er et stykke med flere temaer og jeg skal fortelle litt om hvilke temaer i stykket jeg syntes er interessante. Siden de fleste temaene også kan representere en scene i stykket, skal jeg også ta med et eksempel fra stykket til hver av temaene. Hamlet er et stykke skrevet av William Shakespeare på 1500-tallet og regner som et av hans største verk. Stykket handler om den unge prins Hamlet som sørger over sin nylige avdøde far, som Hamlet velger mellom å hevne eller ikke. Han kan velge mellom å ta selvmord eller å drepe farens morder, Hamlets onkel Claudius.

Et tema jeg syntes er interessant i dette stykket er blodhevn. Blodhevn går ut på at en person blir drept av en annen person og da vil familiemedlemmene til den drepte prøve å gjengjelde drapet ved å drepe en annen i familien til morderen. Siden det også blir brukt som et begrep for å opprettholde balanse i systemet, kan Hamlets hevn mot Claudius kalles blodhevn. Hamlet dreper også faren til Laertes, som sto bak gardinene mens Hamlet og moren hans snakket sammen. Laertes har derfor et motiv for å drepe Hamlet; for å hevne faren.

Jeg mener også svik er et viktig tema i stykket. Claudius oppnådde makt ved å svike broren, som var et uærlig valg og ender med at Claudius blir drept av Hamlet. Hamlet blir også sveket av Claudius når han sender han til England for å få han drept. Hamlet sviker også Ofelia, hans kjæreste, når han sier at han aldri elsket henne og ender med at hun dreper seg selv.

1 kommentar:

  1. Fint at du begrunner synspunktene dine ved å vise til stykket.

    SvarSlett